En bremsetromle, er en type er bremser, som oftest bruges i ældre biler. Navnet kommer sig af, at selve bremsen ligner en tromle. Bremsetromlen skal gerne veje så lidt som muligt, da de indgår i den uaffjedrede vægt, og denne type bremse er derfor oftest fremstillet af aluminium med en indre ring af stål. Typisk bruges bremsetromlen på bilens bagerste hjul, og da varmeudviklingen i bremsen er høj, er tromlerne sædvanligvis udstyret med køling og eventuelle luftindtag. Til Tromlebremsen hører der sig en bremsebakker til, som er en vigtig del af bremseprocessen med tromlebremser. Bremsebakker er den del, som presses ud mod indersiden af tromlen, som ved tryk får hjulet til at bremse.
Her på siden kan du læse mere om hvordan bremsetromlen virker, samt hvornår en udskiftning bør finde sted.
Som tidligere nævnt ses tromlebremsen oftest i biler af ældre generation. Det skyldes at tromlebremsen siges at være mindre effektiv end skivebremsere, som bruges i de fleste nyere biler i dag. Når tromlebremsen skal i brug, sker der en gnidning ved tromlen, som er årsagen til bilens standsning. Når bilens fører trykker på bremsepedalen, presser stemplerne bremsebakkerne ud mod indersiden af tromlen, og det er her gnidningen, som får bilen til at standse, opstår. Det er stemplerne, der styrer bremsebakkerne, så når pedalen trykkes ned, presses bremsebakkerne ud af, og når pedalen igen slippes, føres de tilbage mod midten af tromlen igen.
Udenpå bremsebakkerne er bremsebelægningen, som er en belægning af metalbaserede elementer. Det er vigtigt at denne belægning vedligeholdes, da den bedst mulige belægning skaber den bedst mulige bremsning. Er belægningen ikke i god stand, vil det gå ud over bilens evne til at bremse, hvilket kan være til risiko for bilens passagerer.
Hele processen starter i bremsehovedcylinderen. Denne er en lille form for tank, hvori bremsevæsken omdanner presset fra pedalen til et tryk gennem bremsesystemet. Dette tryk føres videre til hjulcylinderen, der sætter stemplernes bevægelse i gang og aktivere bremsebakkerne.
Som hovedregel siger man at tromlebremsere holder op til mellem 80.000 og 140.000 kilometer. Efter omkring 50.000 – 60.000 kilometer, bør de dog altid renses og efterses, for at sikre optimal virkning. Det er dertil også vigtigt at se nærmere på nogle af tromlebremsens interne dele, som oftest trænger til en hyppigere udskiftning. Især bremsebakker og belægningen bør du være opmærksom på, da disse hurtigere bliver slidt.
Tjek regelmæssigt om tromlebremsen virker som den skal, så du er sikker på en optimal virkning. Det er muligt selv at tjekke bremsen efter, eller du kan få hjælp af en mekaniker, som har styr på adskillelse og sammensætning. Da det ikke altid er tilfældet, at tromlebremsen giver symptomer ved svigt, er de regelmæssige tjek meget vigtige. Der findes dog også en række tegn, som kan give dig et praj om, at det nu er tid til udskiftning. De hyppigste tegn er følgene:
Oplever du en eller flere af disse tilfælde, bør du omgående tjekke tromlebremsen og finde årsagen til fejlen. Du kan også læse mere om bremser generelt her. Er du i tvivl, kan du booke et bremsetjek hos Munch Auto – vi hjælper med glæde med både fejlfinding, reparationer og udskiftning.
Hvis du ikke finder et svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at ringe til os, så vi kan hjælpe dig.
Vi stiller gerne en lånebil til rådighed, imens bilen er på værkstedet – eller et lift til nærmeste busstoppested. Samtidigt kan vi også lave en aftale om levering på bilen, hvis den bliver senere færdig end først aftalt!
Mandag – Torsdag:
7.30 – 17.00
Fredag:
7.45 – 16.30
Åben efter aftale